Svar: Introduktion af grød mv
24. juni 2013
Alder:
4 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev - og tillykke med fire månedersdagen ..:)
Det er dog sådan, at selvom jeres datter nu er fire måneder, så er det ikke sikkert at hun endnu er parat til skemad. Det bliver hun et sted mellem 4-6 måneder, men måske ikke allerede nu ...
Hun skal være både fysiologisk parat og mentalt parat. Fysiologisk parat betyder f.eks. at hendes mave skal være i stand til at nedbryde fastere føde. Hun må gerne have en mave der fungerer godt, blød afføring, godt med prutter osv. Og hun må også gerne savle og danne mundvand, det kan være tegn på at der er flere enzymer, som kan nedbryde føden. Hun skal også kunne holde sit hoved selv og dreje hovedet efter skeen, ligesom hun skal kunne åbne munden bevidst, når du nærmer dig hendes mund med en ske - f.eks. når hun får sine d-dråber.
I skal også have en fornemmelse af at mælken ikke længere mætter hende tilstrækkeligt. Det er i første omgang ofte nok at øge hendes mælkeindtag og hvis dette ikke er nok, hvis hun stadig vågner hyppigt, søger brystet hyppigt, så kan det være et tegn på at hun skal have lidt mere mættende.
Mentalt parat betyder at hun skal vise interesse. Når I sidder med hende på skødet, så skal hun følge jer og det I spiser med øjnene. Hun skal virke interesseret i mad og drikke, der står på bordet. Hun skal smaske og med sit kropssprog vise interesse for mad.
Når hun begynder med skemad, så anbefaler jeg at I starter om dagen - frokost eller formiddag - og at I starter med lidt grød. Det skal være grød uden gluten f.eks. majsgrød, hirsegrød eller quinoagrød. I starten skal hun kun have få skefulde (smagsprøver) og stille og roligt øges hendes indtag. Det vil være rigtig fint at tilbyde ca ½ dl og ikke mere det første stykke tid - det er vigtigt at mængden af skemaden holdes nede, så hun drikker samme mængde mælk som hun plejer. Skemaden kommer således ud over det vanlige mælkeindtag.
Når det går rigtig godt med ca ½ til max ¾ dl. grød, når hun spiser det fint, mestrer teknikken, maven fungerer osv. så kan du øge hende til 2 måltider dagligt. Og hun kan her begynde at få lidt grøntsagsmos om aftenen. Det kan være af grøntsager som I andre spiser - kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli er ofte gode at starte med.
Sammen med skemaden skal hun have vand og hun skal også stadig have samme mængde mælk som hun plejer. Det er vigtigt at mælk stadig er hendes hovedindtag og det er således bedre at give hende f.eks. ½-¾ dl. skemad to gange dagligt og hun efterfølgende drikker sin mælk (bryst eller flaske) end at give hende 1-1 ½ dl. skemad og hun så ikke drikker mælk nok.
Frugtmos kan som variation bruges som topping på en grød :)
Jeg vil anbefale dig meget at købe min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner og guides igennem de første smagsprøver og til jeres datter måned for måned kommer igang med familiemaden. Bagerst er der også et register, hvor du kan slå alle fødevarer op, hvis I skal have noget og du er i tvivl om, hvorvidt hun må få det og hvordan det skal tilberedes.
Rigtig meget held og lykke og god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske